Peranan masyarakat
dalam membantu murid-murid berkeperluan khas kearah kehidupan berkualiti.
Di dunia ini bukan semua orang
sempurna, ada yang mengalami masalah pembelajaran, masalah penglihatan yang
teruk, masalah pendengaran, masalah emosi dan sebagainya. Akan tetapi mereka
yang mempunyai keupayaan yang terhad ini mesti diberi dorongan untuk mendorong
mereka cekal hati bagi meneruskan kehidupan seharian. Secara sedar atau tidak ,
pelbagai pihak bertanggungjawab memainkan peranan masing-masing bagi membantu
kanak-kanak yang bekeperluan khas ini dan mereka tidak boleh meminggirkan
kanak-kanak bekeperluan khas ini. Jika dilihat secara rambang, pihak-pihak yang
paling terdekat dengan kanak-kanak bekeperluan khas ini adalah ibu bapa dan
guru. Disamping itu juga, pihak-pihak lain turut memainkan peranan agar
kanak-kanak bekeperluan khas ini boleh memajukan diri seiring dengan individu
tipikal yang lain.
Antara peranan komuniti ialah, peranan
guru. Sebagai seorang guru mereka mestilah perihatin tentang anak-anak murid
mereka terutamanya sekali yang mempunyai masalah pembelajaran. Guru mestilah
mengenalpasti murid yang mempunyai masalah pembelajaran dan memberi bimbingan
kepada mereka supaya mereka tidak terus ketinggalan dek kerana kekurangan yang
mereka miliki. Dr. Aminah Bee (2000), telah menggariskan peranan yang mesti
dilakukan oleh seorang guru bagi mengenal pasti kanak-kanak masalah
pembelajaran. Walau dalam situasi bagaimana sekalipun, murid dengan keperluan
khas perlu dilihat dan dilayan seperti murid normal yang lain. Corak
perkembangan murid tipikal dan strategi pengajaran bagi murid-murid berasaskan
pengetahuan perkembangan boleh diaplikasikan kepada murid dengan keperluan khas.
Guru perlu mendapatkan semua sumber maklumatyang diperoleh, termasuk ibu bapa,
doctor, perpustakaan dan persatuan bagi membantu murid berkenaan. Rancangan
sekolah mestilah seimbang dan tidak hanya tertumpu pada golongan yang pandai
sahaja kerana kanak-kanak yang bermasalah pembelajaran seolah-olah dipaksa
menghadapi kegagalan serta kekecewaan dan akan berdepan dengan kesukaran. Dalam
situasi begini kanak-kanak akan mula merasakan dia akan gagal dalam hidup,
cita-citanya tidak diendahkan, terbantut atau dimusnahkan. Oleh itu,guru perlu
mempertimbangkan bagaimana untuk membantu muridnya menangani situasi yang
dihadapinya iaitu dengan merangsangnya supaya terus belajar, mempermudahkan
proses pembelajarannya dan menyediakan persekitaran yang membolehkan
kanak-kanak ini mengamalkan apa yang dipelajari olehnya. Seorang guru juga
mempunyai peranan yang penting dalam membantu kanak-kanak ini meningkatkan
kemahiran bersosial dikalangan rakan-rakan.
Seterusnya ialah penglibatan ibu bapa
secara aktif dalam persekolahan kanak-kanak bermasalah pembelajaran adalah
perlu erana golongan ibu bapa adalah golongan yang miliki banyak kelebihan
berbanding dengan guru kelas dalam menjalankan fungsi ataupun tanggungjawab
pada persekolahan. Guru kelas bertugas secara formal dan dibatasi oleh
factor-faktor seperti masa, tempat dan peraturan. Manakala ibu bapa berhubung
secara tidak formal dan mempunyai peluang lebih luas mempunyai peranan
tersendiri dalam persekolahan. Para bu bapa mestilah aktif tidak kirea dirumah
atau disekolah untuk mengetahui perkembangan anak mereka.pada masa yang sama
ibu bapa kanak-kanka seperti ini mudah tersinggun. Ibu bapa mestilah mendorong
dan menyokong minat anak-anak istimewa mereka. Ibu bapa juga berperanan sebagai
pemberi maklumat kepada anak-anak istiewa supaya ditiru. Kajian Bandura(1971)
merumuskan hanya dengan melihat orang lain terutama yang lebih tua ianya dapat
mempengaruhi tingkahlakuseseorang. Ibu bapa juga boleh menjadi model
tingkahlaku kepada anak-anaknyadan dengan itu, menyediakan mereka dengan
peunjuk yang konkrit berkenaan dengan apa
yang patut mereka buat dan apakah peribadi yang patut ditonjolkan.
Selain itu juga, ibu bapa juga
mestilahmemainkan peranan yang aktif dalam persatuan Ibu Bapa dan Guruatau PIBG
kerana tidak ada sesiapa yang mahu membela nasib anak kita melainka diri kita
sendiri. Ibu bapa boleh mencadangkan supaya pihak PIBG dapat menyediakan pusat
sumber khas dengan menyediakan buku bacaan bergambar, kad dan alat permainana
serta memberi pelbagai kemudahan kepada kanak-kanak istimewa bagi menambah
minat mereka untuk ke sekolah. Taman permainan juga boleh diwujudkan bagi
memberi peluang kepada mereka melatih kemahiran motor dan bersosuialisasi. Ibu
bapa juga boleh bergabung dengan ibu
bapa yang lain untuk membawa sesuatu yang baru bagi kebaikan anak-anak kita.
Seminar dan kursus juga boleh dianjurkan bagi meningkatkan ilmu dan pendidikan
untuk anak-anak istimewa. Ibu bapa juga kanak-kanka bermasalah pembelajaran ini
juga mestilah menjalinkan hubungan yang baik dengan ibu bapa yang juga
mempunyai anak bermasalah pembelajaran kerana mereka ini lebih memahami anda,
boleh bertukar fikiran dan berkongsi pengalaman yang mungkin membantu anak
mereka serta pendapat dan perspektif. Hubungan yang erat degan golongan yang
mempunyai anak bermasalah pembelajaran seperti kita ini penting kerana mereka
ini lebih memahami diri kita daipada ibu bapa yang tidak mempunyai anak-anak
bermasalahan pmbelajaran dan
sukarang-kurangnya kita mmempunyai tempat mengadu.
Seterusnya, masyaraka juga mestilah
menanamkan sifat perihatin dan bertimbang rasa serta memberi sokongan dan
bantuan kepada anak-anak bekeperluan
khas. Kita dapat lihat sekarang masyrakat lebih sedar tentang anak-anak
bekeperluan khas ini berbanding dahulu. Masyarakat hari ini lebih bersifat
penyayang dan mempunyai nilai yang tinggi sehingga rela bertungkus lumus
memungut derma semata-mata untuk disumbangkan kepada kanak-kanak ini. Terdapat
juga badan-badan NGO yang sering melibatkan diri dalam aktiviti yang melibatkan
anak-anak bekeperluan khas ini. Oleh iu sebagai ibu bapa kepada anak-anak
istimewa ini mestilah memberi sokongan kepada badan ini kerana mereka
menyediakan pelbagai aktiviti yang menarik untuk memberi peluang kepada
anak-anak kita bergaul dengan masyarakat. Ibu bapa boleh daftarkan anak mereka
dengan badan NGO sebagai ahli mereka. Ibi bapa anak-anak istimewa ini juga
boleh memainkan peranan aktif dalam membantu NGO menguruskan aktiviti yangbakal
dijalankan mereka juga berpeluang menjalinkan
dan mewujudkan silaturrahaim ahli jawatankuasa badan ini. Ibu bapa
mestilah membuktikan kepada masyrakat, bahawa mempunyai anak-anak istimewa ini bukanlah
satu kelemahan tetapi ianya menjadi kekuatan yang boleh membina keyakinan dalam
diri kita.
Rakan sebaya juga mestilah memainkan
peranan dalam membantu rakan-rakan yang mempunyai masalah pembelajaran supaya
menjadi lebih baik. Kanak-kanak yang mempunyai masalah peembelajaran ini
mungkin sukar untuk belajar dengan bimbingan guru ataupn bersama ibu bapa mungkin
mereka lebih mudah memahami dan dapat mengikut pelajaran sekiranya rakan sebaya
membantunya. ramai kanak-kanak yang mudah faham dan seronok apabila rakan
sebaya membantunya mereka dan mereka pasti lebih bermotivasi dan menujukkan minat.
Mungkin mereka tidak ada sifat malu, takut ataupun khuatir sekiranya mereka
bersama rakan sebaya. Tunju ajar rakan sebaya adalah satu usaha yang dapat
membina keyakinan dalam diri anak-anak. Adalah lebih bagus anak-anak istimewa ini
mempunyai sahabat yang aktif supaya mereka boleh bersosial dengan mudah. Namun
begitu, tingkah laku anak-anak istimewa
ini perlu diperhatikan supaya tidak terpesong. Ada kalanya rakan sebaya
boelh membawa anak ke jalan yang salah. Lebih-lebih lagi anak-anak istimewa
tersebut tidak cergas dan ini menyebabkan dia lebih terpengaruh dan mengikut
sahaja tingkahlaku rakan sebayanya tanpa dapat membezakan antara baik dan
burung. Mereka perlukan sokongan untuk membentuk idebtiti diri mereka.
Seterusnya ialah peranan kerajaan dan
komuniti sekeliling juga mestilah bertindak dalam membantu pelajar bermasalah
pembelajaran. Mereka tidak boleh dipinggirkan sewenang-wenangnya. Dalam
pandangan global, pihak kerajaan menjadi tunjang masyarakt dalam menghapuskan
jurang perbezaan diantara pelajar dalam aliran perdana dan pelajar bakeperluan
khas. Lerajaann telah menggerakkan kementerian pelajaran untuk mewujudkan dan
mengimplementasikan pelbagai program-program bagi membantu pelajar-pelajar yang
bermasalah bermula dari pra sekolah sehingga ke peringkat menengah atas.
Sebagai contoh, kerajaan telah memperuntukkan sebahagian belanjawan bagi
mewujudkan beberapa buah PUSAT SEHENTI yang asalnya Pusat Perkhidmatan
Pendidikan Khas.
Negara juga telah memainkan peranan
sebagai contoh di bawah naungan Duli Yng Maha Mulia pada tahun 1964, Unit
Pendidikan Khas telah ditubuhkan. Ianya telah ditukar menjadi sebuah jabatan
pada tahun 1995 di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia. Unit ini berperanan
bagi menyediakan program dan latihan dlam pendidikan khas untuk guru-guru
sekolah rendah dan para kakitangan mengenai kanak-kanak bekeperluan khas di
samping menyediakan khidmat-khidmat pendidikan bagi pelajar bekeperluan khas
dalam sisitem pembelajaran inklusif. Sering dengan keperluan semasa Kementerian
Pelajaran telah mewujudkan posisi guru (LAT) iaitu Guru Pembantu Pelajaran.
Mereka adalah guru-guru terlatih yang mempunyai Sijil Pendidikan Khas dari (UBD
dan Kementerian Pelajaran). Atas misi menghapuskan jurang di antara
pelajar-pelajar bearus perdana, Kementerian Pelajaran telah menjalankan satu projek
yang dinamakan ‘Projek Rintis ISD’ (Instrumen Senarai Semak Disleksia).
Selain itu juga, kesedaran terhadap
kanak-kanak bekeperluan khas telah lama timbul disamping akta-akta yang
diwujudkan demi menjaga kesejahteraan pelajar kumpulan berkeperluan khas ini
seperti Akta Pendidikan 1961. Disamping itu, melalui media massa, media
elektronik dan media cetak isu kanak-kanak bekeperluan khas ini telah giat
diutarakan. Melalui pelbagai pertubuhan laman-laman web dan buku-buku kita
boleh memperolehi maklumat yang pelbagai tentang kanak-kanak yang menghadapi
simpton-simpton tersebut. Ini juga merupakan salah satu hasil tindakan untuk
kesedaran dan kebertanggungjawabakan umumnya untuk golongan pelajar bekeperluan
khas dan khususnya secara tidak langsung untuk pelajar bermasalah pembelajaran.
Beberapa pertubuhan dan persatuan
masyarakat telah ditubuhkan dalam menyokong dan memberi bantuan kepada
pelajar-pelajar bermasalah pembelajaran ini. Contohnya, di New York sebuah
pertubuhan yang dinamakan ‘Resources For Children With Special Needs’. Ia
bertnggungjawab menawarka perkhidmatan dari segi sosial, kognitif dan fizikal
kepada kanak-kanak bekeperluan khas. Badan pertubuhan ini penting untuk
menolong kanak-kanak bekeperluan khas untuk mengenalpasti dan menguasai potensi
mereka. Ibu bapa yang mempunyai anak bekeperluan khas juga diberi bantuan dalam
membina pengetahuan, kemahiran dan keyakinan untuk menguruskan anak-anak yang
berkeperluan khas. Ibu bapa dibimbing untuk mendapatkan pendidikan yang sesuai
untuk anak-anak mereka. Pertubuhan ini juga menawarkan aktiviti reaksi selepas
sekolah untuk kanak-kanak bekeperluan khas ini.
1 comments:
Boleh tak saya nak dapatkan rujukan sitation yang dibuat berdasarkan tentang komuniti tu.. i means nak rujukan die boleh tak ?
Post a Comment